Tour du Cros et Jalleït par les Chalets de Clapeyto - Arvieux
Tour du Cros et Jalleït par les Chalets de Clapeyto - Arvieux
Arvieux

Farming and pastoralism
Embed this item to access it offline

Jolie boucle aux ambiances et aux points de vue variées .

Au départ de Brunissard, la boucle du Cros et Jalleit rend compte de l’activité estivale passée et présente des montagnes Queyrassines. Elle permet d’aborder différents milieux (mélézin, zone d’éboulis et pelouse alpine). Elle offre également un panorama sur l’est du Queyras d’un côté, et les Ecrins de l’autre.

6 points of interest

• Fauna

The Damon blue (Polyommatus damon)

This small butterfly likes dry bushy places and open woods. As a caterpillar, it spends winter tended by ants. It becomes a butterfly in July and August in one generation. Sexual dimorphism characterizes the species. The back of the female is brown and that of the male blue with a wide grey border and protruding ribs. The other side of the wings is white with ochre rings and a white line across the hind wing, which also has black spots ringed with white.
  • Elevage et pastoralisme

Pastoral huts

Usually dating from the 20th century and rudimentary in their construction, pastoral huts often comprised of only one room. The comfort was Spartan and shepherds used them when looking after their herds in summer. As sheep and cows changed pasture over the season, shepherds also had to change huts depending on the chosen pasture.
  • Patrimony and history

Lime kilns

Lime is the result of limestone calcination. Between 800°C and 1000°C, the stones transform into quicklime, which is then immersed under water. Once cool, quicklime takes the form of a paste, which is called slaked lime. It has been used in construction for millennia. Many furnaces can still be found in the Queyras. Although very few written records remain, lime manufacturing must have played a role in the local economy.
  • Geology

Fossils

Pangaea disappeared 250 million years ago. The continents broke apart and an ocean called Tethys was created where the Alps now stand. The local rivers and streams met this ocean, carrying tons of waste, rock tailings, dead animals and trees, all piling up and superimposing at the bottom of the ocean. The more this material accumulated, the higher the pressure on the lower layers. This pressure transformed the scattered matter into what is called sedimentary rock. The ammonite fossil you can see here dates from this period.
  • Elevage et pastoralisme

Vue sur les chalets de Clapeyto

Les chalets d’alpage datent en général du début du XIXe s. Construit grâce à une forme d’entraide : la corvée, ils sont construits à partir de matériaux locaux comme la terre, le bois et la chaux. Dans la vallée d’Arvieux, les hommes y montaient fin juillet faire les foins. Les bêtes arrivaient à la mi-août, conduites par les vieux et les enfants qui restaient sur place jusqu’au démontagnage en fin septembre. L’activité principale était la production et la transformation du lait. A la  fin du XIXe s., ce fonctionnement a disparu et les troupeaux ont été confiés directement aux bergers.

• Water and rivers

Cigarette butts

A cigarette butt left in nature can take up to 15 years to degrade. One cigarette butt can pollute 500 litres of water during this period.

Description

Du parking, traverser le torrent de la rivière et prendre à gauche un sentier qui longe ce même torrent. Continuer à niveau en traversant le mélézin. Le sentier contourne la montagne de Cros.
1 - Rejoindre le torrent de Combe Bonne et le remonter en restant sur la droite. Le mélézin disparait progressivement pour laisser place à des éboulis. Continuer sur un bon chemin, le sentier monte régulièrement. Après un court passage un peu plus raide, atteindre le lac du Lauzon.
2 - Le contourner par la droite et gravir une dernière petite montée qui mène au col du Lauzon. Prendre le temps d’admirer le paysage et les pelouses alpines. Descendre quelques mètres, prendre à droite et rester à niveau jusqu’au col de Néal.
3 - De là, suivre la crête dans le sens de la descente et rapidement redescendre à droite en direction des lacs du Cogour. Passer entre les lacs et rejoindre le torrent du Sellar. Le sentier redescend dans des pelouses alpines pour rejoindre les Chalets de Clapeytos.
4 - Ici, le sentier se transforme en piste, le faux plat descendant traverse la pelouse alpine, les éboulis et la forêt de résineux. Suivre cette piste jusqu’au point de départ.

• Departure : Brunissard
  • Arrival : Brunissard
  • Towns crossed : Arvieux and La Roche-de-Rame

Forecast

Altimetric profile

Information desks

House of the Queyras Regional Nature Park

3580 Route de l’Izoard, 05350 Arvieux

http://www.pnr-queyras.fr/pnrq@pnr-queyras.fr+33 (0)4 92 46 88 20

The House of the Queyras Regional Nature Park is closed to the public.

Find out more

OTI du Guillestrois et du Queyras

Maison du Tourisme du Queyras, 05350 Château-Ville-Vieille

http://www.guillestroisqueyras.cominfo@guillestroisqueyras.com+33 (0)4 92 46 76 18

Office de Tourisme du Guillestrois-Queyras : 04 92 46 76 18

Access and parking

Prendre la D902 jusqu’à Brunisard. Prendre à gauche à l’entrée du village, continuer jusqu’au chalet de l’ESF ou se trouve le parking

Parking :

Parking du Jamberoute

Report a problem or an error

If you have found an error on this page or if you have noticed any problems during your hike, please report them to us here: